|
Supermoderator
|
|
Reg.datum: Mar 2007
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Mar 2007
|
Hej,
Det KAN givetvis finnas andra kriterier än enbart nuvarande lönsamhet som sätter priset. Detta gäller nästan uteslutande stora webbplatser. Exempel:
- Popularitet (antal användare/besökare)
- Unik produkt/system eller en inbyggd unik programvara
- Mycket attraktiva/åtråvärda domänadresser
- En sajt med extremt bra sökmotorsranking (men ej kommersiellt utnyttjad)
Självklart under förutsättning att köparen förväntar sig att sajten kommer ge ett mervärde i framtiden.
Ni får gärna säga emot mig, men då kan ni även svara på varför Facebook pungar ut 1 miljard dollar för Instagram (förvisso en mobilapplikation)? Var det 2-3 gånger årsvinsten?
Med småsajter är det en helt annan femma, då är nog två-tre gånger årsvinsten betydligt mer relevant.
Personligen är jag sugen på att köpa en sajt som förmodligen skulle ge mitt egna nätverk en rejäl skjuts. Beloppet är åtta-nio gånger högre än årsvisnsten, men den har unika placeringar i Google och ser så jäklig ut i dagsläget att jag tror att att det räcker med en re-design för att dubbla eller tredubbla inkomsterna. Tyvärr har jag inte riktigt de pengarna just nu, de har helt enkelt gått till annat (dessvärre inte vin och kvinnor, haha).
|