Visa ett inlägg
Oläst 2012-07-10, 23:57 #63
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Okej då är jag med. Jag ser inte "stölden" som ett alternativ till lagliga lösningar. Det är ett resltat av deras frånvaro. Jag tror inte det handlar om girighet eller liknande utan mer brist på bra alternativ.

Att förbjuda nedladdningen och enforcea detta hårdare tror jag ej skulle gagna tjänster som finns idag särskilt mycket. Visst de skulle öka mycket men inte i närheten av vad som kopieras idag eller vad en "spotify för video" skulle ge i volym. Just pga att tjänsterna är för dåliga just nu.

Om rättighetshavarna fokuserade på moroten istället för piskan och la resurserna där tror jag de skulle tjäna sjukt mycket och eliminera piratkopieringen på 5 år. Men det är tyvärr mycket lättare att hålla fast vid det man har med näbbar och klor än att Uppfinna framtidens lösnngar. Och i viss mån är det såklart en princpsak också, men ingen vinner på det i längden.

Det hårdare klimatet och alla domar mot fildelare har väl inte precis lett till minskad fildelning. Då reagerar branschen med hårdare lagar och mer häxjakt... Och ur det kommer.... Inget typ?
Jag håller delvis med dig även om jag inte alls är säker på att branschens väg inte kommer att fungera. Det behövs normalt minst 10-15 år innan folket ändrar inställning i stora frågor och först då går det att dra några slutsatser. Jag tror emellertid att man utan tvekan BÅDE behöver bättre lagliga alternativ och ett juridiskt skydd som fungerar precis som alla andra branscher har.

Det stora problemet är egentligen att man mer eller mindre låtit folk göra som de vill i 15 år och sen ska man helt plötsligt slå ner med alla resurser på en gång. Naturligtvis får man sådana här reaktioner då, det kunde vem som helst räkna ut. Det är ungefär som att ha helt gratis sjukvård för alla för att direkt gå över till en obligatorisk avgift på 1000 kronor i månaden.

Man kommer aldrig i närheten av kopieringen i ren försäljning. De som fyller hårddiskar med film och musik skulle aldrig köpa dessa mängder, därav fantasisummor i vissa bolags uppskattningar.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat