Citat:
Ursprungligen postat av Jine
Jag har en nära vän till mig som blev våldtagen på en fest, polisen la ner förundersökningen trots att vi hade identitet på personen. Varför? Brott kan ej styrkas, bristande bevisning (trots att vittnen och annat fanns).
Att polisen skulle ha tid, resurser, kunskap eller ens viljan att klara upp DDoS/överbelastningsattacker ser jag som rätt obefintlig.
|
Brist på bevis är en annan sak, det är inte alltid man kan påverka. Fanns det vittnen till våldtäkten? I så fall är det väl minst lika illa att någon inte ingrep... Låter otroligt märkligt minst sagt. Just våldtäkt är ett väldigt svårt brott för de inblandade. Det är speciellt på det viset att brottsoffret ofta förstör bevis och försvårar utredningen på andra vis. Det är en fullt naturlig reaktion så man kan inte klandra offret på något vis men man kan heller inte döma en person utan bevis.
Tid och resurser finns väl egentligen inte till några ytterligare brott i så fall? Polisen är redan överbelastad men det gäller i princip all offentlig verksamhet. Att kunskap saknas är heller ingen anledning till att inte agera. Kunskapsbrist kan alltid åtgärdas även om Patrik råkar anse att de flesta är korkade idioter som inte kan lära sig något alls.