Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Jag tror i så fall att du haft en övertro till det svenska rättsväsendet  Det har varit långt ifrån perfekt och detta är knappast det värsta som hänt under åren. Se bara på Thomas Quick - det är betydligt mer allvarligt än P:s fall där det ändå finns en uppenbar brottslig gärning även om rätten missat målet. Samma sak gäller ett gäng våldtäktsmål där man saknat bevis och gått på ord. Innan DNA-tiden (vilket ändå inte var särskilt länge sedan) så förekom det ständigt felaktiga domar i tingsrätterna. I Quicks fall har det ändå handlat om rutinhantering som skötts helt åt skogen galet och där det är svårt att hitta några förmildrande omständigheter. När det gäller P och Pirate Bay så handlar det istället snarare om otydlig lagstiftning, en ny typ av brottslighet och tekniska kunskaper som saknas hos många inblandade. Då blir det lättare fel, inte för att det är godtagbart men inte särskilt överraskande.
I USA och flertalet andra länder är det än värre där oskyldigt dömda till och med avrättats. Vi är ändå förskonade från de allra värsta övertrampen här uppe i Norden.
|
Klockan måste vara mycket, för jag kan inte tyda vad du försöker säga, ska folk bara blunda för det för att det har hänt förr? Ska folk bara böja sig fram och ta det på grund av det faktumet, eller för att det är värre i andra länder? Jag klarar verkligen inte att se någon annan poäng i ditt svar?