Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
|
Om A/B är samma sak som "Split Run" så betyder det att man har två alternativa annonser som körs varannan visning mot samma målgrupper. Sen ser man vilken annonsutformning som ger bäst konvertering (dvs i princip försäljning).
Sen behåller man den bättre annonsen och byter ut den sämre mot nya idéer. Och så håller man på hela tiden. Exempelvis kan man köra varje ny annons en vecka och se om den konverterar bättre än den första.
Det betyder att du gör så här:
Första veckan kör du annons A och B. A konverterar med 0,2% och B med 0,4%. Då behåller du annons B och kastar annons A. I Stället för A tar du in C.
Andra veckan kör du annonserna B och C. B konverterar med 0,4% och C konverterar med 0,3%. Då kastar du C och tar in D i nästa vecka.
Tredje veckan ...
Du kan även välja att exponera varje annons 50/50 under den inledande testperioden så du snabbare kommer fram till vem som konverterar bäst.
Begreppet konvertera kan du själv bestämma vad det ska betyda. Exempelvis kan det vara bruttoförsäljning, men det kan även vara nettomarginal.
|