Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
|
Håller fullkomligt med Patrikweb här, både vad gäller arbetsinsats och arvode.
Jag tror dock att en timme per månad är vansinnigt för lite för en kund. du bör nog snarare räkna med minst 0,5-1,0 timmar per arbetsdag dvs från 11-22 timmar per kmånad om du gör det manuellt. Ha du script så kan du komma undan med mindre jobb. Jag har svårt att bedöma vad du behöver lägga ner i arbtstid, men att hålla koll på en kund så där intensivt kostar tid, har svårta tt se att det ska gå åt mindre än en arbetsdag per månad om du gör det manuellt.
Men arvode ska du defintivt ta 950 kr per tim + moms när det gäller driftjobbet. Debitera alltid i hela timmar.
Jag har kollegor som brukar ta från 10000 kr/månad + moms och uppåt för kundspecifik drift av ett system, och då har de flera kunder de kan fakturera denna summa varje månad. Då ingår att de övervakar systemet så när det går ner så sätter de upp det igen och bootar upp servarra när det behövs m.m. Inget tvcklingsarbete ingår. Uppdateringar av programversioner debiteras extra vid behov.
Men det beror väldigt mycket på hur stor och finansielt stark din kund är också.
|