Visa ett inlägg
Oläst 2012-06-20, 20:55 #4
Marjoh Marjoh är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2012
Marjoh Marjoh är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2012
Tack för svaret Conny.

Det var "ren förmögenhetsskada" jag syftade på, och mycket riktigt gick bara försäkringsbolaget med på att höja denna till 2M. Lyckligtvis var detta OK för kunden (jag antar att de siktade högt) och premien blev inte allt för dyr.

Enligt vad jag kan utläsa gäller försäkringen då i Norden, men för mig är det nog bara aktuellt med Sverige just gällande denna kund. Förvisso är det ett internationellt bolag men det blir det svenska bolaget som betalar mitt arvode.

Årsomsättningen som jag angav till försäkringsbolaget var en uppskattning, då jag inte haft något bokslut än. Det var nog väl lågt räknat dock (samma som jag använde för prel. skatt beräkning, 1M). Men jag antar att detta kan justeras i efterhand.

Jag tror att jag har en rätt säker "frånskrivning" gällande ansvar i vårt avtal. Kopierar in det här om du skulle ha några kommentarer.

"Konsulten ansvarar inte i något fall för indirekta skador, såsom utebliven vinst, produktionsbortfall och liknande kostnader eller förluster. Konsulten ansvarar ej heller för Uppdragsgivarens förlust av data. Uppdragsgivaren åtar sig att hålla Konsulten skadeslös för alla krav som tredje part kan komma att rikta mot Konsulten och vilka grundar sig på Uppdragsgivarens handlande eller underlåtenhet, såvida inte Konsultens vårdslöshet, avtalsbrott eller uppsåt förorsakat tredje mans krav."

Hmm, det där med skiljenämnden är jag inte helt med på. I mitt avtal står det nämligen att tvister skall avgöras av skiljenämnd (jag fick detta tipset av andra då det är billigare). Är detta dumt menar du, eller betyder det bara att just avgiften för att använda dem får gå ur egen ficka?

Som sagt, tack för svaret och tack för andra bra inlägg som hjälpt mig att göra en bra budget och bra löne- & prisberäkningar.

Senast redigerad av Marjoh den 2012-06-20 klockan 20:58
Marjoh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat