Gillar korta city domäner som .NYC och .RIO, men allt längre än 3 bokstäver (samma som .com) tror jag kan dels låta och se lite skumt ut, men samtidigt också bli krångliare att skriva in.
Tror inte att så många brand TLD's (ala .hitachi) kommer bli vidare tillgängliga för folk utanför företagen ifråga. Så förmodligen bör man se dessa registreringar mest som skyddsregistreringar och olika sätta att förstärka och skydda varumärken.
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Jag har inte haft några planer att registrera någon domän under .bg eller .pn..
Vad jag menar är att det vad denna bit beträffar vara precis som idag - alltså man registrerar inom de länder eller områden som varumärket/kännetecknet är relevant och där man har en marknad. Skyddsregistreringar för "sakens skull" tror jag inte mycket på - tror inte ens att Google "skyddat" sig under alla TLDer..
Jag håller med Anders om att city-TLDer blir intressant - speciellt om svenska städer ansöker (vi får väl se) och större utländska - ska bli intressant att se vilka som blir först med semantisk struktur a la företagsnamn.bransch.citytld
Tror att det kan komma att finnas vissa medlemsorganisationer också som kan vara intresserade av medlemsföretag.land/världsdel.branschtld - dvs som mervärdes-/valideringsadress
Antalet community-TLDs tror jag i den första rundan kommer att begränsas till runt 50-75 stycken (typ de starkaste generiska orden som används för domäner; poker, sport, finance, casino, dogs, horses, gay, green, eco etc.)
Men jag har sagt det tidigare och påstår igen att majoriteten kommer att vara brand-TLDs a la .hitachi, .unicef, .canon osv
|