Nykomling
|
|
Reg.datum: Jun 2012
|
|
Nykomling
Reg.datum: Jun 2012
|
Min fråga handlade inte om startavgifter, jag bara konstaterar att den modellen strider mot incitamentsprincipen. Sen att som digiArt skriver att man "får tillgång till annonsnätverket är ju inte riktigt samma sak som att få ut annonsen. Dessutom vet man ju i allmänhet inte vilka som är med i annonsnätverket. Om man fick en garanti att annonsen kommer att visas så och så många gånger på den och den webbplatsen så skulle startavgifter kunna motiveras - men så fungerar det inte riktigt.
När det gäller vilka produkter jag och mina kunder vill annonsera ut så är de egentligen inte relevanta för diskussionen. Men jag kan ju nämna att det rör sig om konsumentprodukter i kategorier som underhållning/media, livsstil och hälsa. Inga konstiga produkter i sig - men nischade med inriktning mot speciella målgrupper, därav intresset för affiliateannonsering.
Tack för att du delar med dig med dina erfarenheter elofsson. Att det går bra eller dåligt för olika företag/annonsörer hör ju till affärslivet - det måste ju vara något man räknar med i sin affärsmodell tycker jag. Det är lite som att en del kunder bara tittar i butiken och några kommer tillbaka och utnyttjar sitt "öppna köp". För att få en lönsam kund kanske fyra måste "testa" - det gäller ju bara att de fyra inte ska kosta så mycket och att den lönsamma ska generera intäkter. Jag som publisher tycker ju det är lite tråkigt om ett bra annonsprogram försvinner, men det är ärligt talat bättre att det finns ett utbud som förändras än att det knappt finns nått att välja på. Att program avslutas är dessutom ett bra sätt att aktivera sidägarna så de ser över sitt annonsutbud.
Wojt: Intressanta synpunkter. Att kunder inte betalar kanske innebär att man ska ta betalt en pott i förväg. Det skulle kännas naturligt tycker jag. Att det ska krävas så mycket arbete per kund tycker jag låter illa, och om det är på det sättet så är det ju frågan om affiliatenätverken har någon framtid? Tidningarnas annonsavdelningar är idag hypereffektiva med större delen av processen automatiserade och Google är enkelt att anväda.
Att annonsnätverket ska inrikta sig på nischer tycker jag låter som något som går emot hela nätverksidén. Då borde man ju nicha in vilka publisher man ansluter. Att "inga sajter kommer att ansöka" är ju just detta jag pekar på - det vet man ju inte i förväg. Min poäng är att ett nätverk borde vilja ha så många sajter som möjligt - som sajtägare vill jag ha mycket att välja mellan - det betyder att jag måste kunna välja bort en del också. Om man är liberalare med vilka annonsörer som ansluts så blir det några program med få visningar - men den risken ligger ju hos annonsören. Poängen är att man får ett större aktivt nätverk. Det är naturligtvis enklare för den som har nätverket att ha väldigt breda och allmängiltiga annonser - men det är det inte för sidägarna. Man väljer att gå över till Google för de får man annonser som på nått sätt anknyter till sidinnehållet (även om man har väldigt begränsad kontroll).
Att ha samma annonser på min sida som visas överallt annars ger inte bara dåliga intäckter - det sänker sidans trovärdighet. Om jag hittar en nichad annons som passar på min sida så ger det inte bara pengar, mina besökare uppskattar annonserna.
|