Visa ett inlägg
Oläst 2012-06-11, 06:01 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Att introducera en helt ny produkt på marknaden är ofta extremt kostnsamt.

Om du i normalfallet har ett industriföretag (dvs som tillverkar en egenutvecklad produkt) så är det vanligt att man får lägga ca 40% av produktens pris på marknadsföring och försäljningskostnader.

Om det är en helt ny produkt så kan denna andel lätt stiga till 90-95%.

Jag har haft kontakt med företag som sålt in internet-produkter som kostat från ca 200 kr/st och de har lagt ca 2500-3000 kr på varje ny kund i M/S-kostnader (M/S=> Marketing & Sales).

Min gissning är att du bör räkna med kostnader på ca 3000-4000 kr/ ny kund. om du introducerar en ny produkt, kanske mer.

Tänk på att den billigaste och bästa marknadsföringen du kan få är att dina nöjda kunder rekommenderar produkten till sina vänner. Det är helt gratis för dig, men det kräver att du har en klar och tydlig strategi och ett långsiktigt tänk.

Om du då har en produkt som du har en självkostnad på 500 kr för, så måste du tänka på att inkludera kostnaden för M/S i din budget och anpassa priset därefter. Normalt brukar priset vara ganska högt för nyintroducerade produkter, och när marknaden kommer igång och försäljningen ökar, så sjunker priset allteftersom leverantören får igen kostnaden för sin investering.

Gör en försiktig uppskattning hur många produkter du kan sälja per vecka och hur mycket det kostar i form av marknadsföring och försäljningskostnader. Sen ska du göra en regelbunden uppföljning vecka för vecka och anpassa din uppskattning och kalkyl efter det.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-06-11 klockan 06:05
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat