Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Är det bara jag som tycker att whoisuppgifterna borde vara offentliga?
|
Klurig fråga det där. I teorin så vore det ju bäst. Men med tanke på hur lätt det är att missbruka information så lutar jag åt att det är bra att man inte gör det. Så länge polis etc har rätt att begära ut uppgifter så är det nog anser jag. På samma vis som man inte kan se alla uppgifter i bilregistret, osv.
Angående SKV så är det ju så att även om organet fyller en viktig samhällsfunktion, så måste ribban kring vilken nivå av information de har tillgång till läggas någonstans. Som tidigare talats om i tråden. Det skulle ju i dagens läge teoretiskt gå att hålla väldigt hög nivå av kontroll på alla skatteskyldiga i samhället, kostnaden skulle dock vara hög för skattebetalare, i form av 1. inskränkning i frihet under ansvar. 2. Direkta kostnader förknippade med insamling och behandling av datamängden. I grunden så är det precis det som det alltid kokar ner till när det gäller tillgång till information för övervakning. Vi, individerna, är samhället. Vill vi ha ett samhälle baserat på ansvar eller övervakning? Misstro eller förtroende? Är vi alla skyldiga tills motsatsen bevisats?
Ursäkta om det blev lite ot