Citat:
Ursprungligen postat av Gimbo
Tack för era svar!
Det stämmer att det är svårt att lyckas med appar men har en känsla gällande just den här appen och därför vill jag göra rätt från början, för om spelarna märker av störningar i systemet så tappar den värdighet och man lägger undan den utan att rekomendera den till sina vänner.
Jag valde att köra en sån här lösning vad gäller serverskde:
1front end maskin som finns i en molntjänst (anl till att jag inte kör amazon eller andra cloud lösningar helt och hållet är att jag behöver bra diskar)
Sedan har jag 2klustrade db- servrar med mysal på bakom webbfronten, och det är rätt så kraftiga maskiner jag har.
Kör för tillfället med vanliga sql satser men funderar på att gå över till memcache och NoSQL om det visar sig att appen växer, på så sätt kan kag både efffektivisera kod och miljö.
Jag hoppas ovan är en bra lösning, då är vi inga gurus på att skriva bra sql'er och undrar vad det är man bör tänka på vid vanliga select, updates och inserts till enskilda tabeller utan några avancerade joinar?
|
Vad använder ni för teknik för att svara på alla requests ifrån klienterna(språk och webbserver, om någon)?
Jag skulle hur som helst starkt rekommendera att ni mellanlagrar så mycket som möjligt i något cachesystem som, t.ex. memcached. Det är väldigt enkelt att implementera.
Det finns lösningar för att köra NoSQL i MySQL också med riktigt bra prestanda. Då kan man köra vanliga SQL-queries, fast med vissa begränsningar.