Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Om man inte vill jobba så tycker jag dom får klara sig på helt egen hand, då har man gjort ett aktivt eget val.
Kan man inte jobba av en vettig orsak får staten hjälpa till, antingen som ett lån av pengar som man får betala tillbaka i framtiden när man börjat tjäna pengar eller i form av utbildning.
Men det måste finnas en gräns på vad man har rätt till, är orimligt kräva få bidrag för bo helt själv en lägenhet i valfri stad och få allt betalt.
Rätt till tak över huvudet och mat för överleva tycker inte jag betyder att man ska få bo valfritt ställe själv i valfri lägenhet.
Tycker det är rimligt till en vettig a-kassa men som i grunden består av en vettigare summa varje månad utan massa skattepengar inblandade.
Problemet med det är även om jag betalar massa i skatt så får ändå inte den ensamstående mamman högre inkomst/lön.
Men hon har ett eget val, varför får hon inte högre lön? Och vad måste hon göra för att få högre inkomst. Kanske söka nytt jobb, gå lite extra utbildning eller helt enkelt kanske försöka förhandla eller jobba mer.
Eller kanske starta något företag som kan dra in lite extra pengar på kvällarna, eller kanske fråga runt och erbjuda folk städhjälp för en viss summa.
Det finns väldigt många sätt öka sina inkomster om man har viljan och faktiskt provat olika alternativ.
Så klart jag kan gnälla väldigt mycket över skatten, men jag gjorde något åt problemet och flyttade från Sverige till ett land där jag betalar den nivån på skatt jag kan acceptera.
Vilket kommer tillbaka att folk får ta eget ansvar och bör ha rätt att välja vad man vill göra med sina egna pengar.
|
Exakt, det är varje människas ansvar att ta hand om sig själva, sina barn och sin omvärld. Precis som du säger så har man ansvar för sin egen försörjning och sin hälsa (så långt det är möjligt) men det är inte alla som klarar av eller är villiga att ta detta ansvar, till exempel en del som utnyttjar bidragssystemet. Det är också var och ens ansvar att ta hand om vår natur och miljö men det är inte heller här alla som tar detta ansvar, till exempel du själv. Eftersom alla inte tar ansvar så behövs det någon form av tvingande system, det vill säga staten och att administrera detta system kostar pengar till vilket vi behöver skatter. Dina egna argument och ditt eget agerande talar alltså i praktiken för att vi verkligen behöver skatterna.
Jag tycker inte heller det känns kul att betala in hälften av inkomsten i skatt men jag vet att den (till största delen) gör verklig nytta.