Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Vad tycker du ska hända med de som inte är arbetsföra? Ska de tvingas gå runt och tigga eller frysa ihjäl under vintern som på medeltiden? Inga vettiga företagare vill anställa personer som varken kan eller vill jobba.
Du gnäller över att du får betala för mycket skatt trots att du lever ganska gott? Den ensamstående mamman som inte har råd med en julklapp till sin dotter gnäller över att de inte får ett extra påslag en gång om året vilket kanske är mindre än vad du tjänar på en timme? Vem har störst rätt att gnälla? De flesta vill ha mer, oavsett om man redan har pengar eller inte.
|
Om man inte vill jobba så tycker jag dom får klara sig på helt egen hand, då har man gjort ett aktivt eget val.
Kan man inte jobba av en vettig orsak får staten hjälpa till, antingen som ett lån av pengar som man får betala tillbaka i framtiden när man börjat tjäna pengar eller i form av utbildning.
Men det måste finnas en gräns på vad man har rätt till, är orimligt kräva få bidrag för bo helt själv en lägenhet i valfri stad och få allt betalt.
Rätt till tak över huvudet och mat för överleva tycker inte jag betyder att man ska få bo valfritt ställe själv i valfri lägenhet.
Tycker det är rimligt till en vettig a-kassa men som i grunden består av en vettigare summa varje månad utan massa skattepengar inblandade.
Problemet med det är även om jag betalar massa i skatt så får ändå inte den ensamstående mamman högre inkomst/lön.
Men hon har ett eget val, varför får hon inte högre lön? Och vad måste hon göra för att få högre inkomst. Kanske söka nytt jobb, gå lite extra utbildning eller helt enkelt kanske försöka förhandla eller jobba mer.
Eller kanske starta något företag som kan dra in lite extra pengar på kvällarna, eller kanske fråga runt och erbjuda folk städhjälp för en viss summa.
Det finns väldigt många sätt öka sina inkomster om man har viljan och faktiskt provat olika alternativ.
Så klart jag kan gnälla väldigt mycket över skatten, men jag gjorde något åt problemet och flyttade från Sverige till ett land där jag betalar den nivån på skatt jag kan acceptera.
Vilket kommer tillbaka att folk får ta eget ansvar och bör ha rätt att välja vad man vill göra med sina egna pengar.