Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Fast då kommer du återigen in på att vi alla inte delar samma uppfattning om vad som är "rätt saker". Kultur, parker, idrottsanläggningar osv. ger inte bara arbete åt människor utan de berikar människors liv, ger oss förutsättningar till en av våra viktigaste exportvaror (musik) och gör att människor mår bättre, arbetar bättre och kan i högre utsträckning konsumera dina och mina tjänster och produkter. Sen kanske inte du och jag nyttjar särskilt mycket av detta men det gör ändå nytta (även om också jag tycker man bör vara försiktig med att subventionera branscher). Miljövård, kontroll av företagsprodukter (gifter etc.) och importvaror samt en hel del ytterligare kontrollfunktioner är absolut nödvändiga och måste säkerställas genom skattefinansiering. Lyckligtvis delar de flesta vuxna människor denna uppfattning. Ifall det bara är kulturstödet som du har något emot så finns det en hel del annan oerhört viktig verksamhet utöver rättsväsendet och försvaret som finansieras med hjälp av skattemedel, både i stat och kommun.
Ingen vill betala mer skatt än nödvändigt, inte heller jag. Skillnaden är väl att vissa vill ha ett samhälle som fungerar medan andra vill leva i någon form av halv-anarkistisk misär.
Vad gäller kriminaliteten så ökar den alltid i ett samhälle där människor inte mår bra. De som hamnar snett i det samhälle du förordar (och som Patrik drar till än mer avlägsna extremer) blir mer desperata och kommer att känna ett betydligt större hat mot de som inte hjälper dem på något vis. Ganska många av de som skulle ha fått bidrag blir då istället kriminella, vilket i och för sig är samma sak för Patrik 
|
Låt folk bestämma själva vad som är rätt för sin egen del, och vad man vill andra sina egna pengar till.
Folk har eget ansvar vad dom vill göra med sitt liv, och man får anpassa sig efter sina egna inkomster inte anse att andra ska betala för sin egen livsstil.
Har man inte råd bo själv i en lägenhet så ska man inte göra det, lika väl som dom som inte har råd bo på hotell får bo på vandrarhem. Inte någon större skillnad.
Semester, god mat, nöjen, fint boende och fint liv är inte något som andra ska betala utan är något man själv ska förtjäna genom sina egna pengar och agerande.