Citat:
Ursprungligen postat av mephisto73
Du som ekonom borde väl veta och erkänna att för att man ska ha ett fungerade samhälle så finns det varor och tjänster som inte på något rimligt vis kan finansieras på "frivillig basis".
Det är ju en fråga om i vilken grad man tar ut skatt och i vilken utsträckning samhället tillhandahåller vissa varor och tjänster. Mig veterligen finns det inget modernt samhälle i världen som inte har någon form av offentllig sektor - och hur denna ska finansieras om inte genom skatt så vet jag inte vad. Du kanska har ett förslag?
|
Helt riktigt. Polis, Domstol, kronofogde och försvar är exempel på statliga institutioner som behövs för att upprätthålla ett fritt samhälle där marknadsekonomi kan råda. Jag förespråkar absolut inte "den starkes rätt" eller ett "flugornas-herre"-samhälle helt utan stat. Den varianten har mänskligheten redan försökt med åtskilliga gånger och det har aldrig slutat bra.
Någon form av objektiv skatt behövs. Men den bör begränsas eftersom det bara är ett "nödvändigt ont". Ju mer skatt desto (tack tartareanddesire) mindre frihet för individen.