Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
|
Om man ska kunna göra en värdering av en webbplats så måste man "by definition" kunna omvandla alla siffror till belopp, alla siffror som inte är belopp blir meningslösa.
Popularitet måste därmed kunna uttryckas i kronor och ören för att vara relevant vid en substansvärdering, vid en avkastningsvärdering är det helt ointressant.
Samma sak med ett domännamn, det måste kunna uttryckas i kronor och ören för att vara relevant vid en substansvärdering. Vid en avkastningsvärdering så är enbart avkastningen intressant inte substansvärdet. De här modellerna är etabelade värderingsmodeller. Sen kan man givetvis diskutra min riskbedömning, men jag har snarare varit generös än övrkritiskt i min riskbedömning.
¨
Facebook är väl inte ens 15-16 år utan ungre än så, men hur som helst så hade en investerare som går in med pengar i facebooks börsintroduktion gjort en avkastningskalkyl, hur mycket pengar kommer Facebook vara värt när jag tänker sälja, samt hur mycket aktieutdelning får jag under tiden? Om man tror att värdet kommer att öka mer än för andra altrnativa investeringar och med jämförbar risk så väljer jag att investera i Facebook, annars avstår jag.
Senast redigerad av Conny Westh den 2012-05-28 klockan 10:04
|