Conny,
Förstår inte riktigt.
1. Självklart är sajtens popularitet och potential en viktig faktor. Var Facebook "värdelös" innan den började gå plus ekonomiskt? Var inte Google "undervärderad" då den var till salu för en miljon dollar för 15-16 år sedan? Vi får kanske vara glada att Excite och Altavista mfl inte nappade.
2. Om domänvärdet är en tillgång, skall det självklart ingå i priset. Precis som BÅDE du och jag skrivit. Att attraktiva domännamn kan ändra en webbplats värde är uppenbart. Det finns ju ganska många exempel på försäljningar där domännamnet varit den avgörande faktorn.
3. Kostnaderna för utveckling är i högsta grad väsentliga om webbplatsen måste uppgradera / omprogrammeras etc. Sedan kan det förstås bakas in i en punkt om inkomster minus utgifter.
Vad jag vill ha sagt är att det inte med enkla formler går att bestämma värdet på en webbplats. Det finns otaliga exempel på att just "känslomässiga" och trender styr försäljningsvärdet, inte minst beträffande megasajterna.
Var Instagram verkligen värd en MILJARD dollar? Intressant bloggartikel om detta:
http://www.geekwire.com/2012/instagr...-wasnt-photos/