Citat:
Ursprungligen postat av mephisto73
Nu hängde jag inte med riktigt. Mindre tillbaka per skattad krona? Hur menar du?
Jag kan väl också tycka att marginalskatten är lite väl saftig, men jag tycker det är okej att de som tjänar mer också bidrar mer till det allmäna.
Som sagt, så länge skatten används till det den är avsedd så är det okej.
De som tjänar >500k hade c:a 9% av den totala taxerade inkomsten och stod för c:a 13% av alla skatteintäkter (Skatteverket, 2000).
Då räknas förstås inte alla miljoner som medelst "skatteplanering" smugglades undan till skatteparadis etc, en liga i vilken höginkomsttagarna är överlägsna.
|
Du betalar högre % skatt om du tjänar mer pengar, och nej det är inte rätt att dom som tjänar mer bidrar mer för dom får inte ett jävla skit för det.
Eller tycker du bara för man är rik ska behöva betala 50.000 för en liter mjölk? Bara för att man har hög inkomst? Precis samma sak.
När man passerat topp 1% på inkomstnivån av Svenska befolkningen så är stannar man frivilligt inte kvar i Sverige. Jag ångrar inte en sekund att jag lämnade Sverige, inte nog med att slippa bli rånad på flera miljoner varje år så får man även något Sverige aldrig kan erbjuda även sol och värme och mindre regn.