Citat:
Ursprungligen postat av mephisto73
Vad är problemet med det? Det är fullt rimligt att man betalar skatt proportionellt mot inkomsten.
Tjänar jag 100 miljoner så kan jag gott betala 20, 50 eller 60 av dem i skatt, för inte fan tjänar jag pegnar i ett vakuum, jag nyttjar infrastruktur och andra samhällstjänster för att ens kunna tjäna dessa pengar.
Eller tycker du att en person med 300 miljoner i inkomst ska betala samma skatt som en person med 300k i inkomst?
Som sagt, det stora problemet med skatten är att den förskingras och missbrukas av korrupta politiker och tjänstemän.
Det är väl mest en fråga för a-kassan, eller? Sedan kan man ju vända på det - personer som genom inkompetens eller spekulation har kostat staten 100-tals miljoner skattekronor, vad ska man göra med dem? Ska de bli betalningsskyldiga?
Det vågar jag påstå att det är en myt. Hur mycket skatteintäkter får Svenska staten procentuellt från individer med över 1000k i bruttoninkomst per år?
|
Det är rimligt att betala samma skatt som dom som tjänar 300-400k, varför ska man betala antal miljoner mer i skatt än den lilla futtiga summan största delen befolkningen använder?
Du kan väl inte mena att bara för man tjänar mer att du fått din utbildning >1000 gånger mer? Eller att du är på sjukhus >1000 gånger mer?
Du använder inte infrastrukturen för tjäna pengar i regel. Bara för man ex. tillverkar bilar så betyder det inte att det är företaget som använder vägarna utan är kunderna som köper bilarna. Det du själv åker på vägen betalar du överpris redan flera gånger om i vägskatt och bensinkostnaderna.
Sedan om du tjänar 100 miljoner och tar ut dom som lön så får du betala 86% skatt, vilket är runt 86 miljoner du blir av med.