Visa ett inlägg
Oläst 2012-05-27, 02:23 #3
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Problemet med skatten är att <=80% av befolkningen betalar 70-160k i skatt per år bara (Snabbt beräknat på SCB inkomstsiffror från 2010), medan höginkomsttagare får betala 1-300 miljoner skatt. Vissa ännu mer.

Jag själv hade fått betala ca. 1.6 miljoner inkomstskatt per år om man skulle bott i Sverige med samma inkomst.
Vad är problemet med det? Det är fullt rimligt att man betalar skatt proportionellt mot inkomsten.

Tjänar jag 100 miljoner så kan jag gott betala 20, 50 eller 60 av dem i skatt, för inte fan tjänar jag pegnar i ett vakuum, jag nyttjar infrastruktur och andra samhällstjänster för att ens kunna tjäna dessa pengar.

Eller tycker du att en person med 300 miljoner i inkomst ska betala samma skatt som en person med 300k i inkomst?

Som sagt, det stora problemet med skatten är att den förskingras och missbrukas av korrupta politiker och tjänstemän.

Citat:
Eller om du betalar 100 miljoner i skatt och sedan blir arbetslös, inte fan får du någon vettig ersättning av staten. Utan du får en liten skit summa per månad som motsvarar en lite fika pengar om knappt det.
Det är väl mest en fråga för a-kassan, eller? Sedan kan man ju vända på det - personer som genom inkompetens eller spekulation har kostat staten 100-tals miljoner skattekronor, vad ska man göra med dem? Ska de bli betalningsskyldiga?

Citat:
Så hela arbetarklassen lever på höginkomsttagarna som inte får ett jävla skit för sina skattepengar.
Det vågar jag påstå att det är en myt. Hur mycket skatteintäkter får Svenska staten procentuellt från individer med över 1000k i bruttoninkomst per år?

Senast redigerad av mephisto73 den 2012-05-27 klockan 02:34
mephisto73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat