Visa ett inlägg
Oläst 2012-05-27, 01:57 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av mephisto73 Visa inlägg
Det hade väl varit bra om man kunde avsäga sig samhällskontraktet och slippa betala någon skatt överhuvudtaget. I stället kunde man få betala den osubventionerade kostnaden för de samhällstjänster man använder.

Men jag kan slå mig i backen på att ni som gnäller över skatter inte har någon större lust att betala fullpris för de saker som ni idag får gratis eller till kraftigt subventionerade priser, ni tror så klart att ni ska kunna använda alla era oskattade pengar att leva i sus och dus. Det är märkligt att alla de som gnäller över skatterna i princip undatagslöst under sin uppväxt och utbildning dragit nytta av alla dessa tjänster - detta glömmer man gärna bort.

Det verkliga problemet med kommun och stat är inte skatten i sig, utan alla korrumperade fifflare som tullar på skattepengarna för att sko sig själva och sina närmaste.

Jag har inget emot att "mina" skattepengar används till vård av cancersjuka barn eller finansiering av forskning till exempel, men däremot har jag jävligt mycket emot att de hamnar i någon fet kommuntjänstemans fickor, eller någon parasiterande bidragsfifflare.
Problemet med skatten är att <=80% av befolkningen betalar 70-160k i skatt per år bara (Snabbt beräknat på SCB inkomstsiffror från 2010), medan höginkomsttagare får betala 1-300 miljoner skatt. Vissa ännu mer.

Jag själv hade fått betala ca. 1.6 miljoner inkomstskatt per år om man skulle bott i Sverige med samma inkomst.

Så hela arbetarklassen lever på höginkomsttagarna som inte får ett jävla skit för sina skattepengar.

Så där finns ingen rimlighet eller rättvisa, du får inte ens mer än fika pengar tillgodo i pension du betalar i arbetsgivaravgifterna för det finns ett lågtprisbasbelopp där. Så du får betala arbetsgivaravgifter med en visst % som är avsedd för pension som du inte ens får i verkligheten som bara försvinner bort i ett svart hål.

Eller om du betalar 100 miljoner i skatt och sedan blir arbetslös, inte fan får du någon vettig ersättning av staten. Utan du får en liten skit summa per månad som motsvarar en lite fika pengar om knappt det.

Senast redigerad av patrikweb den 2012-05-27 klockan 02:02
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat