Visa ett inlägg
Oläst 2012-05-25, 18:25 #15
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Spontan reflektion: Jag tror inte en sekund att det ligger i Loopias intresse att agera på detta sätt om de inte vore tvungna pga stämningshotet de fått.

Läs mer:
http://emilisberg.wordpress.com/2012...itisk-kampanj/
Det är olyckligt att lagen används på det viset men i det här fallet vore det ändå önskvärt att ärendet kom upp i tingsrätten så att man kan visa på orimligheten (förutsatt att det blir en fällande dom) i formuleringarna. Felaktigheter i lagtexter korrigeras sällan innan de omsätts i praktiken. Greenpeace-medlemmar har väl varit uppe i rätten åtskilliga gånger så det är knappast någon som reagerar men Loopia ger lite mer uppmärksamhet.

Jag förstår Loopias agerande rent affärsmässigt men jag anser ändå att de borde stått upp bakom sin kund i det här fallet. Det är en viktig principiell fråga.

Jag tycker som de flesta säkert redan vet att det är väldigt bra att man äntligen gör något åt upphovsrättsbrott men man kan inte göra det genom att i princip säga till rättsinnehavarna att "gör som ni vill med lagen så får vi se hur det blir". När yttrandefriheten påverkas utav en lag så måste man vara betydligt mer noggrann. Att tro att stora, internationella företag inte kommer att försöka utnyttja lagen till sin egen fördel så långt det är möjligt är naivt så det förslår.

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-05-25 klockan 20:06
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat