Visa ett inlägg
Oläst 2012-05-16, 10:03 #9
dalesue dalesue är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2011
dalesue dalesue är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2011
Du bör verkligen se upp!

Själva värderingen är självfallet beroende av en rad olika faktorer. En bra grundregel är dock att erhåller man inte kontant betalning så blir det "strul" i minst nio fall av tio. Det gäller oavsett om det är fråga om avbetalningsplaner, betalning i aktier eller liknande. Generellt är det bättre att gå ner i pris och se till att få kontant betalning.

Utan att ha någon kunskap om bolaget som ska betala Dig i aktier verkar risken mycket hög. Dessutom bör denna typ av överenskommelser kombineras med aktieägaravtal eller liknande då Du inte har någon form av skydd, t ex i form av aktiebolagens minoritetsskydd samtidigt som bolaget tydligen är onoterat vilket, som bl a Conny anger ovan, medför att du rent praktiskt kan få problem att sälja aktierna.

Den som var med på 90-talet får säkert en flashback av denna typ av upplägg. Ett stort antal väl fungerande mindre IT-företag sålde sina verksamheter till ett antal större aktörer (bl a Framfab om jag inte missminner mig) och fick betalt i aktier . Säljarna blev miljonärer intill den dag så köparen gick i konkurs och aktierna (som inte fick säljas förrän efter ett par år) blev helt värdelösa. Som lök på laxen bekymrade sig Skatteverket inte om att säljaren aldrig fick några "reda" pengar utan endast värdelösa aktier med följd att säljaren skulle beskattas fullt ut för sin reavinst.

Nu vet jag inte hur det gick i dessa skatteärenden då de var föremål för diskussion och jag har för mig att det i slutändan gjordes några ändringar i skattelagstiftningen som i vart fall mildrade konsekvenserna för säljarna som såväl sålt sitt företag och dessutom inte fått betalt.

Som sagt var - se upp. Risken är stor att det går åt h-e.
dalesue är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat