Hej, jag är ny här.
|
|
Reg.datum: May 2012
|
|
Hej, jag är ny här.
Reg.datum: May 2012
|
Reconsideration request, städning etc
Intressant läsning här! Jag har samlat en del tankar om detta i min blogg, men tänkte jag skulle skriva någon rad även här.
Matt Cutts bekräftar att det inte fungerar att skicka en så kallad reconsideration request, om man blivit straffad av Penguin, då den räknas till uppdateringar i algoritmen och inte till manuella ändringar/bestraffningar. Han påtalar att framtida förändringar i Penguin och ändringar i förutsättningarna för en webbplats (ex borttagna spam-länkar, minskning av frekvens av nyckelord etc) automatiskt kommer innebära att webbplatser som nu straffats senare kan komma tillbaka upp i Googles organiska resultat.
Men, och det är ett stort men. När svarar han inte på. Hans ovilja till tydlighet på denna punkt kan bara tolkas som att det kan ta lång tid.
Vidare tror jag på att vara något försiktig i sitt arbete med att städa. Det finns en risk för att man annars städar bort länkar och minskar ner på frekvens av viktiga nyckelord i för hög utsträckning, vilket leder till permanent sämre positioner i Google.
Jag vill också påtala att exemplet med i stort sett identiska webbplatser ovan, där en städat och en låtit bli, snarare ger mig intryck av att den av dem som tappat sina placeringar fallit offer för den senaste Panda-uppdateringen, inte för Penguin. Det låter mer som en fråga om duplicerat innehåll (om de är i stort sett identiska) än som en fråga om spam.
Joachim Andersson
Senast redigerad av tartareandesire den 2012-05-15 klockan 13:05
Anledning: regenreklam bortredigerad
|