Nykomling
|
|
Reg.datum: Feb 2012
|
|
Nykomling
Reg.datum: Feb 2012
|
Att starta upp en e-handel handlar väldigt lite om teknik och väldigt mycket om att vara köpman. Alla de vanliga villkoren med annonsering, logistik, leverantörer, bokföring, fakturor, budget och att ta hand om sina kunder applicerar på e-handeln också, det är bara en annan kanal.
Under de senaste 13 åren har jag som IT-konsult arbetat mycket i närheten av e-handeln som en av kanalerna till mina kunders kunder, men det är först nyligen som jag själv bestämde mig för att dra igång en egen butik.
Trots medvetenheten om vad det innebar hade jag ändå underskattat tiden det tar att göra allt det här vanliga som inte är relaterat till tekniken. Jag hade nog också underskattat hur låg konverteringsgraden blir om konkurrensen är hård och man ger sig in i en bransch där det finns många etablerade spelare.
Glädjen i de första 100 beställningarna är däremot helt obeskrivlig och då känns all tid som välinvesterad!
Räkna däremot inte med att starta upp och bli rik på kuppen. Annonseringen kostar fruktansvärt mycket. För oss kostar varje försäljning via som vi får in via Adwords flera hundralappar trots arbete med att hitta de sökord som konverterar bra.
Lycka till!
|