Visa ett inlägg
Oläst 2012-05-10, 00:47 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Om du frågar vad kunden föredrar:

A) Kvalité
B) Pris
C) Leveranstid

Så kommer de flesta att svara priset.

Men om du frågar Vilken produkt skulle du helst köpa:

A) 1 liter mjölk producerad idag med bäst före datum om 7 dagar, kostar 15 kr
B) 1 liter mjölk producerad för 3 dagar sedan med bäst före datum om 4 dagar, kostar 10 kr
C) 1 liter mjölk producerad för 10 dagar sedan med bäst före datum för 3 dagar sedan, kostar 5 kr

Så kommer de flesta att välja alternativ A trots att det är det dyraste alternativet.

Så du måste tänka igenom frågor och svarsalternativ med stor omsorg och du måste använda konkreta exempel för att få bättre svar.

En bättre form av marknadsundersökning är om man kan göra är en riktig provförsäljning av snarlika produkter.
Jag skulle nog vilja påstå att just din exempelfråga är tämligen värdelös. Där beror det helt på situationen vilket val man gör. Ska jag åka bort några dagar eller om jag använder väldigt lite mjölk just nu så kanske jag väljer A. Ska jag inte använda mjölken direkt men ändå vet med mig om att jag är hemma och kommer använda den ganska snart väljer jag B. Ska jag använda mjölken direkt så väljer jag förmodligen C då det normalt sett inte är något fel på en oöppnad mjölk som stått kyld tre dagar över bäst före-datum. Det kan i detta fallet även göra stor skillnad om man gör undersökningen på sommaren eller vintern osv. Dessutom finns det en överhängande risk att personerna inte orkar läsa igenom sådana svarsalternativ.

Visst bör man tänka igenom frågorna lite grann men gör man det för komplicerat får man inte ut något vettigt av undersökningen ändå.