Visa ett inlägg
Oläst 2012-05-07, 18:44 #4
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Gustav är inne på något. Det beror helt på produkterna du ska sälja och i vilken form du önskar sälja dem. Rent teoretiskt kan du skapa en e-handel gratis eller med några hundralappar i startkapital.

Den största kostnaden är vanligtvis varorna du ska sälja om du önskar ha eget lager. Många kör som sagt drop-shiping (din leverantören sköter alla leveranser) alternativt beställer in varorna när en bäställning inkommit. Allt har givetvis sina fördelar och nackdelar.

Sedan tillkommer givetvis mänder av tid och kostnader för designer, marknadsföring, etc om du vill öka changsen att lyckas.

Med tanke på alla bedrägerier och pengar e-handlare förlorar även när förskottsbetalning sker(ex. via kort) så rekommenderar jag att du använder klarna eller någon annan leverantör om du vill erbjuda betalning mot faktura. (då de köper dina fakturor, du slipper oroa dig för kreditprövningar och annat).

Det var lite allmänt, nu vill jag inte avråda dig men har ett par vänner som kört e-handel både via egna lager och dropshipping-liknande lösningar och de har oftast misslyckats. De utgick från att bara för att de hade en e-handelssajt med bra produkter eller priser att de automatiskt skulle få ordrar, så är det givetvis inte.

Utöver att konkurrensen ofta är ganska hård och att det kan vara svårt att konkurrera med sortiment eller priser med vissa större aktörer så kan det även vara problem för en ny aktör att få förtroende från kunderna. Med tanke på alla oseriösa e-butiker som tar betalt men aldrig levererar så handlar jag främst från större betrodda aktörer. Är ganska säker på att många potentiella kunder resonerar likadant.
pontus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat