Visa ett inlägg
Oläst 2012-05-06, 12:27 #25
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Ursäkta att aj drar upp en halvgammal tråd men jag ville bara ge en kommentar på detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
En person som inte är karismatisk bör därför försöka vara mer karismatisk (beroende på arbete och organisation) istället för att bara "gilla läget". Jag kan t.ex lova att en entusiastisk chef skapar bättre motivation bland arbetarna än en chef som inte är entusiastisk alls.
Där håller jag inte alls med.
Man ska utnyttja det man är bra på som ledare och det finns verkligen inget motsatsförhållande mellan karisma och entusiastisk/motiverande chef, nästan snarare värt om skulle jag vilja säga.
Jag blir mer motiverad av en ödmjuk, ambitiös och hårt jobbade chef än en chef med stora fina visioner som kan lägga orden rätt och och hellre slår sig för bröstet än att få lite skit under naglarna.

Sedan är jag lite ifrågasättande om Steve Jobs ledarskapsegenskaper. Givetvis är han en exceptionellt bra ledare på väldigt måna sätt, men jag tycker också att hans ledarskapsstil är farlig. Allt hänger på hans storslagna visioner som mest är uppbyggda känsla och personlig övertygelse om vad marknaden vill och kommer vilja ha. Så länge dessa antaganden stämmer så är han ju fantastisk, men om de inte gör det skulle han krascha vilket bolag som helst på rekordtid om han fick för fria tyglar.
Han har väldigt mycket galna idéer och går över lik för att få igenom dem på hans sätt. Det finns inga andra sätt än hans sätt och hans visioner. Sedan var han vad jag förstått väldigt manipulativ i hans sätt att få med sig folk och det är sällan bra i längden. Man bör få med sig folk genom att visa fakta/data eller en trovärdig vision, inte genom att manipulera.

Sånt här agerande leder nästan alltid till katastrof för företaget eftersom det ofta blir många dåliga och ödestigna beslut.
Det var precis vad som hände i hans första veva som CEO för Apple innan de tvingade honom att lämna.

Det är ett väldigt riskabelt sätt att jobba på men ibland leder det detta till succé, precis som det gjorde med Apple.

Det är utan tvekan en typ av person jag skulle vilja ha en bolagsstyrelsen, men ja skulle no inte våa ge honom för fria tyglar att göra vad han vill.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat