Syftet med mitt inlägg om att driva näringsverksamhet som idéell förening är att som ett antal medlemar här på WN, ska kunna driva sina startup-projekt med så små omkostnader som möjligt och sen när de väl börjar få intäkter så kan de omforma sin verksamhet till AB som jag rekommenderar i första hand.
Att starta AB på direkten är inte alltid möjligt och en del projekt byter deltagare väldigt ofta, samt att det är viktigt att alla som deltagit får sin del av den slutliga produkten/konceptet/bolaget.
Med AB måste man ändå fix ihop en del likviditet och det finns en del andra strikta krav som vissa kanske inte finner lämpligt i deras fall.
Jag instämmer i att enligt 3 kap 2 § lag (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag så kan inte stiftelser eller idéella föreningar ta på sig obegränsat personligt ansvar som komplementärer, men de kan vara kommanditdelägare. Ett AB kan däremot vara komplementär.
Syftet med att använda en idéell förening är att den har ett eget orgnr, kan ingå avtal, äga rättigheter och ger medlemmarna begränsat ansvar som i AB. Det är viktigt att just denna centrala organisation mitt i ett affärskoncept äger sina egna rättigheter och inte är beroende av andras välvilja, som det skulle bli om exempelvis ett patent ägs av en tredje part som föreningen skriver avtal om nyttjanderätt med.
Jag har ingen konkret användning av detta men jag ville ge ett tips till de som inte kan regag AB men som ändå vill ha ansvarsbegränsning och ett flexibelt andelssystemoch som senare kan omvandlas till ett AB.
Som exempel tog jag i inlägg #1 upp ett exempel på en idéell förening som har ett begränsat antal medlemmar, enligt strikt begränsning, nämligen Trafikförsäkringsföreningen, som driver näringsverksamhet (årsomsättning 3-5 Mkr,
http://www.allabolag.se/8020059286/T...INGSFORENINGEN ). Medlemmarna fakturerar för sin andel av föreningens intäkter, så föreningen ska i princip inte bedriva vinstdrivande verksamhet. Medlemmarna är försäkringsbolag.
Fördelen med en idéell förening är att man inte behöver registrera den för att den ska vara en juridisk person, föreningen i sig kan med andra ord äga rättigheter, m.m. utan att behöva vara offentlig!!! Man kan m a o bedriva ett topphemligt utvecklingsprojekt av en affärsidé under lång tid innan man ombildar till en registrerad assosiation.
För Trafikförsäkringsföreningen har man en begränsning i vilka som kan bli medlemmar enligt:'
Citat:
§ 2
Medlem i föreningen är
a) försäkringsgivare som av regeringen har fått tillstånd att meddela trafikförsäkring;
b) försäkringsgivare som är verksam här i landet enligt lagen (1993:1302) om
EES-försäkringsgivares verksamhet i Sverige.
|