Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Patrikweb låter som om vore han chef och ensam ägare för ett ultrakapitalistiskt och globalt bolag och med total avsaknad för rim och reson.
Fast det är ju den Patrikweb vi är vana vid, så varför skulle det låta annorlunda idag?
Patrik - verkligheten är den att den form av räntetransaktioner som svenska storföretag genomför idag för att slippa undan skatt underminerar vår gemensamma välfärd (och försök inte lura i mig att du tjänar så mycket att det du betalar in i skatt inte motsvaras av vad det allmänna ger dig tillbaka). Det är dessutom något som inte alls är tillåtet i många andra, betydligt större, länder än vårt land...
Det är inte de storas fel att de små har så lite pengar skriver du... Nej, i detta fall är det ju politikernas, som tillåter skatteplanering av detta slag i stället för att t.ex. sänka skatten till 15% för alla och spika igen räntemygelsmöjligheten. Ja, jag skrev mygel, för det är precis så jag upplever det när man tillåter avdrag av de gemensamma medlen för att storbolagen lånar pengar av sig själva till ockerräntor för att slippa betala skatt.
|
Jag bor inte i Sverige längre, och hade knappast tjänat något på betala över en halv miljon i skatt per år privat. Och över 1 miljon skatt per år hade det blivit om man skulle ha samma nettoinkomst och bott i Sverige.
Du förlorar bara att bo i Sverige, enda personerna som tjänar på bo i Sverige är flyktingar, dom som går på bidrag eller har låg inkomst.
Jag anser att saker bör privatiserat mer, och låta folk betala för sig själv och faktiska kostnaden.
Låt en tåg biljett kostar 5000 om det då behövs då, eller kosta 3000 för månadskort för kollektivtrafik, exempelvis. Så slipper folk vara parasiter och låta andra betala för en.