Visa ett inlägg
Oläst 2012-04-28, 20:46 #6
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
@Kristian: Jag har övervägt en lösning med två servrar för att få redundans. Men med två servrar så behöver jag två colo-platser. Och det är egentligen där som den största kostanden ligger, eftersom jag räknar på en femårsperiod. Jag har inte avfärdat tanken på två servrar helt, men det låter lite dyrt och krångligt.

@jonny: Jag har en NAS idag. Men den står på kontoret där våra bärbara datorer finns. Jag vill därför ta ytterligare en backup till annan geografisk plats. Men det är möjligt att det finns andra lösningar som är bättre, än att skicka säkerhetskopior till vår webbserver. Det finns ju otaliga lösningar för onlinebackup, så det är ytterligare ett garnnystan att trassla med.

Jag har en annan fråga, angående mängden ram-minne, som någon kanske kan hjälpa mig med. Jag vill att servern ska läsa så lite som möjligt från disken och cacheá det mesta av innehållet i ram-minnet. Finns det någon tumregel för hur mycket ram man bör ha i förhållande till operativsystemets och databasens storlek? Jag antar att det är som att fråga hur långt ett snöre är . Jag har i alla fall ett hum om hur en vanlig PC med Windows hanterar ram och när det är fördelaktigt att ha mycket minne (skulle en kompis fråga mig inför ett datorköp, så skulle jag tex svara honom att han ska ha 8 gig om han kör Windows Vista/7 och spelar ibland, men att han skulle klara sig med 4 gig). Men när det kommer till linux och webbservrar så är jag helt blank.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat