Visa ett inlägg
Oläst 2012-04-28, 18:45 #3
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Till att börja med kan jag säga att jag inte vet om det är en bra idé, men nedan är mina funderingar.

Känns till en början som att du får lite tårta på tårta. Sätter du buffer pool till en vettig nivå kommer hela din dataset att ligga i buffer pool i minnet, dit den hämtats från en ramdisk.

Jag tror du får de allra flesta fördelar, men inte lika mycket osäkerhet, om du bara konfigurerar mysql till att lagra innodb-loggen, temp tables osv till ramdisken samt ändrar innodb-flush-log-at-trx-commit. Du får fortfarande en disk io overhead - men genom tillräcklig log-file-size borde den inte bli någon bottleneck.

Memcached eller annan optimerad in memory key value store kommer alltid vara mycket effektivare för key-lookups. Med mysql har du mycket annat overhead pga att det är just en RDBMS (dataintegriteten, authen, optimizern osv). Försöker du ersätta detta med minnesbaserad mysql låter det mer som att du försöker lägga hårdvara på ett problem som borde kosta ett par extra utvecklingstimmar istället.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat