Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Jag vet inte vad jag tycker sämst om, förbud eller telefonförsäljare.
Jag gillar inte fackföreningar heller. Men i det här fallet så känns det som om fackföreningarna borde kräva fast lön åt alla telefonförsäljare. Om det blev ett avtalat krav inom branschen, så skulle man bli av med 90 % av de värsta samtalen. Att säljföretagen kan spamma samtal beror nämligen på att det ofta inte kostar dem någonting. De erbjuder rent provisionsbaserade löner och har en enormt hög personalomsättning.
Så kräv fast lön åt alla telefonförsäljare. Då slår du två flugor i en smäll. Du rensar bort oseriösa ungdomsjobb/arbetsgivare och får färre telefonförsäljare.
|
Ett sätt att minska behovet av döda samtal, dvs när en säljare ringer till en ointresserad skulle kunna vara att varje kund får möjligheten att gå in på en webbsida och uttrycka behov av att lösa ett problem man har och kunna göra det så att säljarna inte vet vem kunden är.
Det krävs en attitydförändring från kunder där de tar mer initiativ och är mer undersökande och aktiva. Samtidigt kräver det mer respekt för kunderna från säljarnas sida, idag är den respekten obefintlig.
Samtidigt ska säljaren kunna ge ett erbjudande till kunden utan att säljaren vet vem kunden är.
Om kunden tycker erbjudandet är intressant så kan kunden "öppna upp" möjligeheten till kommunikation, endera att kunden tar kontakt med säljaren eller att kunden tillåter säljaren att ta kontakt med kunden och anger hur.
Det finns några webbsidor som påbörjat den här trenden som göratt kunden kan söka en leverantör genom att de får skicka offert o s v men det finns mer att göra på den fronten.