|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Vi har förhållandevis många busbeställningar pga att vi säljer en del "pinsamma" produkter. Det är tråkigt. Men efter att ha vänt och vridit på det i åtta år, så har jag kommit fram till att det mest kostnadseffektiva sättet att hantera det på, är att göra ingenting. Vi makulerar helt enkelt ordern i sin helhet och tar kostnaderna. Ibland gör personen, i vars namn busbeställningen utfördes, en polisanmälan. Varpå det ibland ringer en trött polis till mig och ber om beställarens IP-nr.
Men det beror så klart på vad man säljer. Hade jag levererat ett hundratusen long ton tungt hangarfartyg till Kina - bara för att inse att det var en busbeställning, så hade jag förmodligen lagt lite tid på att få ersättning från mitt factoringbolag (Klarna) och betraktat det som bedrägeri och inte som bus. Jag skulle säga att det inte så mycket är varuvärdet, utan vikten (och därmed fraktkostnaden) som avgör hur stort problem busbeställningar utgör.
I de flesta fall, så är mitt råd att inte göra någonting. Så "sparar" i alla fall vi mest pengar.
|