Visa ett inlägg
Oläst 2012-04-23, 17:41 #11
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
Dock kan man radda upp mängder med andra (bättre) exempel på saker som skattepengarna används till där bara en del drar nytta av det hela. Kommunens nya simhall, fina blomrabatter utanför kommunhuset, friluftsområden etc etc.

Det som bör vara avgörande är allmännyttan för en skatteinvestering och här tycker jag det är rätt lätt att argumentera för en skattesubventionerad kollektivtrafik. Sedan kan man diskutera hur stor delen bör vara. Själv tycker jag tanken på gratis kollektivtrafik är intressant (utan att alls veta vad det skulle innebära ekonomiskt). Vore kul att se en analys av detta. helt klart finns det många besparingar att göra (bort med massor av administration).

Sedan undrar jag även hur din kalkyl angående bilism ser ut om du räknar in alla kostnader i form av vägbyggen, miljöpåverkan, underhåll, trafikolyckor etc.
Min kalkyl grundar sig på vad jag läst mig till på riksdagens egna hemsidor och i undersökningar gjorda rörande just bilismens kostnader och skatteintäkter.

Enligt undersökningar utförda av riksdagens utredningstjänst skall bilismen betala drygt 70 öre per kilo utsläppt koldioxid för att det skall vara samhällsekonomiskt neutralt, men bilismen betalar mer än 300 öre per kilo, vilket är ett klart överpris.

Det torde vara allmänt känt att bilismen är en ordentlig kassako som inte alls får tillbaka det den betalar i form av motsvarande mängd bättre vägar och högre säkerhet...