Visa ett inlägg
Oläst 2012-04-21, 18:03 #41
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Det gäller just de dagar som hållplatskontroller är bokade. Hållplatskontroller är när en buss/vagn
stoppas helt och 20 kontrollanter går på och kollar allt och alla. När de är klara får nya resenärer gå på.

Dessa är inte jättevanliga (har kritiserats rejält), men just då så lägger de in en medveten fördröjning i
SMS-systemet.

Har välunderättade källor inom Västtrafik.

Hittade visst en länk om just detta:

http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/v...storkontroller

"Vid vanliga kontroller där tre kontrollanter kliver på vid en hållplats hinner många som saknar biljett antingen kliva av eller till och med köpa en sms-biljett innan de kontrolleras.

– Vi har haft problem med det. Man ska skicka sms:et innan man kliver på vagnen. Vi har byggt in en fördröjning så att det tar ett tag innan man får kvittot på att man har betalat. Vi har gjort det för att det inte ska gå att skicka iväg ett sms precis innan kontroll, säger Krister Eliasson."

Nu står det i och för sig inte att de slår av och på denna fördröjning i systemet just vid kontrollerna eller om de alltid är fördröjda något, men jag gissar det skulle bli ett ramaskri om detta skedde vid varje kontroll och att alla resenärer drabbades... När jag använder kollektivtrafiken så köper jag sekunden innan jag kliver på och det har aldrig varit ett problem hittills och jag gissar väldigt många gör likadant. Då borde just kontrolldagarna vara ganska trista resdagar för samtliga i regionen...