Citat:
Ursprungligen postat av johan1234
Jag kontaktade Anders och var öppen med att jag skulle vilja lägga honom på en SSD disk så både han och vi kan se hur det förändrar värdena (alla våra SQL servrar går till SSD nu). Jag blev minst sagt förvånad när jag såg att det gjorde absolut ingenting i testet. Kunderna som har fått SSD istället för vanlig är jätteglada och ser stora reella förbättringar (inte konstigt kan man tycka - våra diskar där är flera flera multiplar snabbare och i de flesta databasdrivna projekt ger det effekt. Jag fick dock lite utläggningar om varför det inte gav någonting i testet - från ett par tekniker (för jag är förbluffad själv). Någonstans när jag får tid skall jag försöka summera lite dessa svar. Det handlar lite om att testet mäter mer latency än prestanda i tex hur snabbt SQL servern serverar svaren. Skall se om vi kan köra en tråd om det framöver så att Anders får än mer feedback och kan förbättra ännu mer.
|
Ja testet är lite konstigt utformat. T ex "compile" som blir helt jämförelselös då man inte får någon nytta av opcode caches som alla vettiga hotell använder. Eller write file som faktiskt inte mäter diskprestanda utan mest bara latency osv. Även sammansättningen blir väldigt skum när t ex 1000 diskwrites blir lika viktiga som 1000 sql-frågor. Det finns ingen som helst likhet med en vanlig webbapplikation. Bättre hade varit att försöka skapa en isolerad exempel-applikation med normal andel av de krävande operationerna och exekvera hela denna utifrån 1000 gånger. Inget som hindrar att man detaljmäter delarna där heller.