Visa ett inlägg
Oläst 2012-04-18, 10:15 #30
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2011
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2011
Gustav:
Du kan även bli straffad utan att ha köpt länkar. Den enda sajten som jag råkat få ett straff på under de senast åren är en sajt som jag inte köpt en enda länk till (i och för sig minns jag inte senaste gången jag köpt en länk).

Ju längre tiden går, desto mer känns det som om Google straffar mer eller mindre på måfå. Det finns sajter som fått varningar om "dåliga" inlänkar och straff trots att de aldrig köpt en länk eller byggt länkar med tvivelaktiga metoder. Det finns usla MFA-siter som uppenbarligen byggt en miljon spamlänkar som rankar bra på hårt konkurrensutsatta nyckelord. (OK, den andra kategorin försvinner förmodligen förr eller senare, men då dyker nästa sajt upp).

Faktum är att Google inte kan sätta riktlinjer som de sedan konsekvent håller. Varför? Jo, hur ska Google avgöra vilken Paid Directory eller pressreleasetjänst som ska klassas som spam och inte? Hur skiljer sig t.ex. en pressrelease genom kanaler på Mynewsdesk från en köpt länk? Hur ska Google avgöra huruvida starka sajter som länkar ut till en rad andra sidor enbart gör detta för att de fått betalt eller för att de deltagit i överdrivet länkbyte, eller för att de gör detta p.g.a. att de ägs av en affiliate som på så sätt pushar sin verksamhet? Sedan tillkommer problemet med att överdrivet straffande skapar risk för att göra att det enklaste sättet för SEO är att köpa en miljon spamlänkar åt ens konkurrenter för att sänka dem...

Det finns helt enkelt för många parametrar och en för stor gråzon för att Google ska kunna agera någorlunda rättvist och konsekvent.

Anyway, angående att inlänkar kan skada din sida:
This then may imply, that contrary to Google’s previous stance (...) that bad links may now carry negative weight instead of just being devalued.(...)

I was lucky enough to get 5 minutes with Google’s Pierre Far later on in the day, so put that question to him.

Pierre said (with cheeky smile on his face):

That it was still Google’s stance that links do not currently carry any negative weight or penalties, so at worst a link would be worth nothing. He did however say with a bigger smile: never say never.

Källa: http://www.boom-online.co.uk/google-...-hurt-rankings
ADRTCK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat