|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
I teorin - ja. I praktiken - nej.
Det finns mängder av gråzoner och gränsfall. Det kan röra sig om en template som är gratis, men där det finns en länk till skaparen i footern. Eller en vanlig annons, utan nofollow. Ett vanligt länkbyte är ju också ett länkköp, där betalningsmedlet består av just länkar.
Skillnaden består i att Google inte jagar dessa "förbrytare". Det spelar ingen roll om det inte är tillåtet, så länge som Google låter det passera. Att diskutera Googles regler i detalj är alltså inte meningsfullt. Utan det är bara meningsfullt att diskutera vad man kan bli straffad för.
Jag menar inte att man ska avstå ifrån att köpa länkar pga att det bryter mot Googles riktlinjer. Utan jag menar att man ska avstå ifrån att köpa länkar, därför att det kan straffa sig. Att "content is king" betyder inte enbart att man får många bra naturliga inlänkar. Utan har du en bra content, så kommer du att få behålla dina positioner i serp:en, även om du ibland slirar på vad som är tillåtet. Google har ett intresse i att leverera relevanta träffar på sökfrågor. Om din sida är relevant och användbar för besökaren, så kommer du att få ligga kvar, även om du håller dig i gråzonen (med tex länkbyten, satellitsidor, annonser utan nofollow, osv). Så content ÄR king i det långa loppet, även om folk ofta missuppfattar varför det är så.
Personligen så tror jag inte att tex länkbyten eller annonser utan nofollow, är ett lika stort hot för Google (som tex köpta länkar) därför att det sker en viss kvalitetskontroll vid länkandet. De flesta vill inte göra länkbyten med skitsidor, eller i alla fall inte sidor som är avsevärt sämre än deras egen. Webmasters som vill göra länkbyten, brukar efterfråga relevanta kvalitetslänkar. Skillnaden mellan en relevant kvalitetslänk som uppkommit via länkbyte, och en helt naturlig länk, är mycket liten eller helt obefintlig. Alltså behöver Google inte jaga länkbyten - de förpestar nämligen inte deras sökresultat på samma sätt som köpta länkar ofta gör.
Edit: Nu har jag bara hunnit skumma igenom dokumentet som WebboT länkade till. Men det lilla jag har hunnit läsa stämmer överens med det jag skriver. Googles manuella granskning verkar mest gå ut på att avgöra vilka sidor som är relevanta för sökfrågan och inte så mycket på om sidan följer Googles riktlinjer till punkt och pricka...
Senast redigerad av Gustav den 2012-04-17 klockan 20:18
|