Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Jodå, jag lyssnar och lär mig hela tiden av andra personer, men att jag skulle ha "tunnelseende" är nog det sista man kan anklaga mig för, men jag jobbar inte med andra plattformar än Windows, och med Marmalade även indirekt med iOS och Android för närvarande. Anledningen är som jag deklarerat tidigare att man blir för splittrad om man håller på med allt möjligt samtidigt. Över tiden kan man jobba med olika saker som jag även gjort men man behöver fokusera och eftersom Windows har en stor marknadsandel, och jag trivs mycket bra med Windows-miljön då den är en mycket kompetent miljö, ser jag ingen anledning att byta. Eftersom jag inte jobbar med uppdrag som jag inte behärskar utan hänvisar såna förfrågningar till de som jobbar specifikt med de miljöerna så behöver jag aldrig rekommendera en kund att jobba i en annan miljö eller plattform.
Upprinnelsen till den här ganska långa diskussionen var att jag reagerade mot att man gjorde just vad du skrev, förespråkade PHP till en gammal classic asp-utvecklare när han frågade om han skulle uppgradera sina kunskaper till asp.net-miljön.
|
Steget från klassisk asp till php är inte stort, jag har själv gått denna väg och ser absolut inga problem i det. Likheterna är stora då båda i grund och botten är scriptspråk.
Jag jobbar dagligen med c-sharp, MVC, Drupal, Wordpress, zend framework och diverse olika ramverk.Men som Anders Larsson säger så beror mycket på kunden och kundens behov.
Det handlar inte om att vi är några microsofthatare utan ren fakta att Microsoft tappar marknadsandelar vad gäller webbutveckling. Mycket beror nog på att det ställs helt andra krav idag än vad det gjorde år 2000. Kolla till exempel på webforms och viewstate, det funkar inte idag. det enda som funkar isåfall är en MVC-modell men jämför man utvecklingstiden på en relativt stor site i .net MVC med en site byggd i t.ex drupal där det är ett enormt stort community med färdiga moduler så går det mycket snabbare att utveckla i drupal. Dessutom funkar drupal bättre vad gäller SEO, det finns inbyggt gzip compresson av JavaScript, den komprimerar CSS, osv.
Och återigen, jag är ingen microsofthatare som du tror Conny, detta är min bild av webbutveckling dem senare 10 åren.