Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Jag tittade på Marknadsandelar, dvs hur mycket pengar som omsatts. Man får givetvis en annan fördelning om man räknar in en massa ickekommersiella installationer av olika operativsystem och applikationer. Men det var inte det jag uppfattade som TS var ute efter utan jag tolkade det som han ville veta ur ett kommersiellt perspektiv, då jag (kanske helt felaktigt) antog att han avser att utveckla applikationer som han vill tjäna pengar på. Det är ju stor skillnad om man avser hobby-projekt som inte genererar intäkter utan som görs i kompetensutvecklingssyfte för egen del eller av rent idéella eller filantropiska orsaker.
|
Problemet är att den statistik du väljer ut är extremt vilseledande. Dina siffror gällande server-OS är exempelvis helt värdelösa för TS såvida han inte planerar att tjäna pengar på att bli återförsäljare åt Microsoft eller något liknande. Om du antyder att open source framför allt ska användas till ideella projekt så är det ungefär lika korkat som att säga att Microsoft bör utveckla sina webbplatser med PHP och nginx som bas.
De flesta som utvecklar appar gör det heller inte för att tjäna pengar på appen i sig utan de utvecklar appar för andra företags räkning vilka i sin tur sällan tar betalt för densamma. Att säga att man tjänar mer pengar på att börja med en iPhone-app är en meningslös generalisering som helt enkelt inte stämmer överens med verkligheten.
Ska man istället försöka ge en generell och objektiv bild av hur det de facto ser ut idag så kan man säga så att stora företag och organisationer vars verksamhet huvudsakligen bedrivs utanför internet så är Microsoft-produkter vanligast, mycket på grund av att man har en mängd kopplingar mellan olika programvaror och interna system där PC alltid använts. När det gäller mer internetcentrerad verksamhet så är emellertid open source överlägset vanligast. Välj bara vilken lista på lovande startups som helst så kan förhoppningsvis även du se hur det förhåller sig idag, exempelvis denna:
http://www.businessinsider.com/10-st...or-2012-4?op=1