Visa ett inlägg
Oläst 2012-04-14, 22:33 #41
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Även om du på grund av ditt tunnelseende kanske inte inser det själv så är det väl ändå tvärtom? Jag tror ingen i den här tråden sagt sig hata Microsoft (eller deras produkter), tvärtom så har både jag och flera andra skrivit att .NET fungerar alldeles utmärkt. Du försöker dock få det att framstå som att det per automatik är Microsoft som gäller när det handlar om större projekt. Flera av världens största webbplatser är utvecklade i open source-miljö och samma sak gäller i Sverige. Har man några specifika målgrupper så kan man se efter vad som gäller just där. Det finns, precis som du påpekar, branscher där .NET fortfarande dominerar. Vill man emellertid rusta inför framtiden och kunna arbeta mot en så bred kundgrupp som möjligt så är det PHP som gäller, det är den enda slutsats man kan dra av relevanta fakta. Användningen av Microsoft-produkter ökar inte, tvärtom.
Du tolkar statistiken som fan läser bibeln.

Den tydliga trenden är att Gamla Unix (ATT Unix System V och senare, samt deras kommerciella varianter har minskat kraftigt från 1999 till idag. Detta till förmån för Linux, BSD Unix som har en helt egen utvecklad kärna skild från både Linux, ATT Unix och IBM AIX tuffar på i sin egen takt.

Microsoft ligger kvar på klientsidan på ca 90% (88-91,9%) på klientsidan och är helt ohotad på PC Klientsidan. Men Apple är tydligt det enda kommerciella alternativet till Microsoft på klientsidan med sitt OS X och en marknadsandel på 6,9-7,71% beroende på vilken undersökning man tittar på.

Apple har däremot haft stora kommersiella framgångar på (som jag kallar det) personal-device-segmentet (utom PC-klienter, PC-servrar, och mainframe, samt supercomputer segmenten) med sitt iOS och iPhone, iPad, iPod, iTouch m.m. Där har Microsoft inte slagit sig in och fått fotfäste på marknaden med sitt Windows Phone.

Linux-plattformen på PC-klienter håller sig stadigt på samma nivå d v s runt 0,86% (+/- 0,2 procentenheter) och det finns inga indikationer på att det ska ändras vare sig upp eller ner.

På serversidan har Linux en betydligt större andel, men det är huvudsakligen med andra Unix dialekter som ATT System V och senare samt IBM AIX, och gamla SUNs Solaris, och Gamla digital Equipment (numera HP) HP UX som Linux konkurrerar och gör det med stor framgång. Det är inte särskilt ofta jag har träffat på att Microsoft Window och Linux/Unix konkurrerar på serversidan, det är två helt olika världar som mest konkurrerar i marginmalerna. Enligt min bedömning är det ca 20% av servermarknaden (räknat i pengar) där Linux/Unix konkurerar fram och tillbaka. Resten är strategiskt ganska fasta positioner.

Jag jobbade en hel del med Novell Netware (i fortsättningen refererar jag till NN) när den var totalt dominerande på PC-Servermarknaden, den hade det stora problemet att NN inte funkade ihop med Windows-klienterna särskilt väl, och sen när Microsoft började satsa på serversidan så dog NN sotdöden ganska snart. Men NN var ett bra serveroperativ enligt min mening, men svårigheten med integrationen med Microsoft-miljön blev dödsstöten för det operativet.

Skulle man skriva serverapplikationer för NN var man tvungen att lära sig skriva program i NN och det var helt enkelt inte värt investeringen i form av tid och pengar, så de företag jag jobbade på slängde ut NN och satsade på endera Microsoftplattformen eller HP UX (skatteverket som enda exempel, men de har ökat sin andel av Windows-servrar då det underlättar integration med deras övriga klient-miljöer, men HP UX är kvar). För övrigt hade skatteverket BULL GCOS tidigare på Länsnivå, innan de slängde ut Bull GCOS till förmån för HP UX. Skatteverket satsade på OS/2 ett antal år inan Windows NT hade gjort inträde på marknaden, men sen har man bytt ut hela OS/2 plattformen mot Windows-servrar.

För att återkoppla till vad TS frågade om så kan denne inom överskådlig framtid vara trygg i att den plattform han frågade om dvs Microsoft-plattformen ser ut att hålla ställningarna ganska väl.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-04-14 klockan 22:46
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat