Visa ett inlägg
Oläst 2012-04-14, 11:07 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Titusbramble Visa inlägg
Connywesth: Är 30 dagar påhittat? Sedan är det precis som vid vår tidigare diskussion bara en myt att man inte kan ha annat än 30 dagar. Det är exakt de dagar man avtalar om och därför kan jag välja 2 dagar om vi så avtalat!

Läs här så vet du till i framtiden http://www.konsumentverket.se/Svar-f...llkor-faktura/
Nej, det var inte 30 dagar jag tyckte ar "påhittat" tan när du skrev något om 25 dagar.

Enligt räntelagen kan man inte börja debitera dröjsmålsränta innan det gått 30 dagar, det innebär även att du inte kan inleda inkasso, eller debitera påminnelse före den faktiska förfallodagen, efter att kunden fått fakturan sig tillhanda, om det inte finns avtal om annat betalningsvillkor.

Har du ett avtal om 30 dagar så kan du inte själv ändra detta villkor utan att du och kunden mäste göra ett tillägg till avtalet som ändrar betalningsvillkoret.

Många gör misstaget och tror att den faktiska förfallodagen räknas från fakturans utfärdande, men enligt lagen så börjar betalningsfristen löpa först när kunden erhållit fakturan, så jag brukar mejla fakturan och samtidigt fråga om något till kunden i samma mejl så de har anledning att svara, då vet jag att de fått fakturan och jag har en tidstämpel i mejlet på när.

När man säljer sin faktura till Factooring-bolag så ger factoringbolaget alltid kunden 30 dagar på sig att betala, så har man kortare betalningsvillkor 30 dagar så förlänger de till 30 dagar och har man längre än 30 dagar så vägrar de köpa fakturan. Kronkalle ger också 30 dagar. Så enklast är att köra med 30 dagar då det är såpass vanligt när mangör affärer B2B inom kunsulttjänster, det skapar bara en irritation hos kunden om man har egna avvikande (jag ändrar från "påhittade" til "avvikande" med vilje) betalningsvillkor.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat