Citat:
Ursprungligen postat av Advocacy
Jag har följt veckoförsäljningarna (de som får rapporteras samt en del privata man får nys om) i mer än 10 år nu och har utvecklat ett finkänsligt sinne för att uppskatta reseller- och enduser-värden på namn (jag vill inte tuta min egen trumpet men... TUUUT). Detta är ett KRAV om man överhuvudtaget ska börja uttala sig i termer av siffror.
|
Man kan som sagt följa marknaden i stort för att få ett hum om vad ett visst domännamn kan vara värt.
Som köpare skulle man även själv kunna försöka bedöma om man kan räkna hem en domäninvestering för ett planerat webbprojekt. Man kan t ex anta att en viss domän skulle minska kostnaderna (OBS! Tid är också pengar som bekant) för sökoptimering, branding, konvertering etc. jämfört med att använda en annan (sämre) domän. Om man har tillräcklig erfarenhet på området kan man t ex använda en egen ROI-regel som säger att det ska vara sannolikt att man kan räkna hem domäninvesteringen efter ett år och att det ska vara osannolikt att man inte har räknat hem den efter tre år.
Återigen kommer det en dålig jämförelse med ett köp av bostadsrätt, bl a eftersom investeringshorisonten är längre, men here goes

Man köper en bostadsrätt (premiumdomän) för 180 tkr, den ger en lägre boendekostnad på 5 tkr/mån jämfört med motsvarande hyresrätt (sämre domän). Efter tre år har man räknat hem investeringen, som en fin bonus har man dessutom kvar bostadsrätten (domänen) som förhoppningsvis har gått upp i värde. Har inte tagit saker som ev. lånekostnader och avkastning på kapital i beaktande.