De domäner du nämner som exempel där är i mina ögon värdelösa. Jag ser inget värde i ett domännamn bara för att det är kort. Det måste betyda nånting , exempelvis 42.com hade jag sett som extremt mycket värdefullare av den anledningen att liftarens guide till galaxen har sålt i miljoner exemplar och de flesta som löst boken kan relatera till talet. Ett annat värdefullt domännamn hade varit 8.com 88.com 888.com osv... Varför? (syftar inte på nå nazistgrejer eller poker) För att det finns över 1 miljard kineser som ser talet 8 som lyckobringande.
Så om man ska sälja en domän baserat enbart på domännamnet så måste den för det första betyda något för tillräckligt stor mängd människor för att man ska kunna göra något av den.
Om domännamnet är en exakt match av en sökfras som det googlas på väldigt frekvent och betydelsen av ordet dessutom är en produkt eller tjänst som är dyr och har bra marginaler så är dessa framförallt de faktorer som gör att man kan ta ordentligt betalt för domänen.
Jag håller med Conny om värderingsbiten också. Man ser massa folk här som försöker kränga blabla.se med en idé för 50k. Det enda man behöver göra är att exekvera idén(den svåra biten) för att tjäna storkovan