Visa ett inlägg
Oläst 2012-04-08, 16:04 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Det är skillnad på att sälja ett "dött" domännamn och en webbsite med tillhörande domännamn med ett befintligt cashflow.

En "död" domän är precis som en idé utan genomförande, dvs har inte så stort värde.

Om man kan få en beskrivning av idén dokumenterad så har det förvisso ett visst värde. Men som du själv skriver så vill du se en potential att få intäkter och det styr din värdering.

När man ser på Dragons Den eller andra investeringsprogram på TV så blir det ganska uppenbart att säljaren ofta fullkomligt överskattar värdet på det de säljer. De har en idé utan genomförande men värderar den som de redan har genomfört hela konceptet. Investerarnas första åtgärd är att förklara att deras kapital och ett genomförande är det som skapar värdet, så även med domännamn.

Jag visade på 3 vanliga värdringsprinciper, och det är som jag skrev att ingenting är värt mer än någon är beredd att betala för det.

Hur man kommer fram till marknadsvärderingen är vanligtvis en budstrid eller auktion. Det finns ingenting som är ett objektivt pris.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat