Conny du är rolig med dina paragrafer för precis allting . Men detta med att en domän inte är värd mer än någon vill betala för det är knepigt. Bara för att ingen vill betala på WN tex för ett domän man säljer betyder det inte att domänet är värt det som högsta budet landar på här. Men precis allting är ju värt endast det någon kan tänka sig att betala för det. Men jag håller med TS att vi på WN åtminstone iaf gemensamt borde komma fram till vilka faktorer som påverkar ett domänsvärde och tillämpa dem när man som nybörjare ska sälja domäner här.
Saker jag tittar på :
Antaltecken , ordet i domänet , konkurans inom det ordet i google samt funderar ut en plan på vad jag skulle göra / ha på domänet om jag byggde en sida på det och låg etta på det ordet domänet innehåller, hur mycket trafik och eventuellt pengar skulle jag kunna tjäna på det. Det är saker jag tittar på när jag budar på ett domän.
Sen finns det mer saker... hur domänet ligger till i tiden. Är det ett tidlöst ord ? det jag menar exempel är att "RIP.SE" är tidlöst medans "FOTBOLLSVM2012" inte är särskilt tidlöst och egentligen bara en förbrukningsvara under en kortare period. Jag brukar också göra en timeback check, när domänen reggades för första gången, vad för typ av sidor som drivits på domänet samt om den har eventuella inläktar - rykten osv kvarliggandes i google kan vara både positiva och negativa överraskningar man hittar ibland. Personligen så är detta med brandning inget för mig, men jag förstår vad ni menar med det och det verkar ha en stor betydelse för mååånga på webben. Dessa saker är ju dock inte samma saker som återförsäljare/domainflippers kikar på när de budar på namn.
Ingen kommer dock kunna ge dig ett korrekt svar på vad domänet du vill värdera är värt. Säljer du det på wn landar det på under 5000 ganska säkert. Medans rätt köpare säkert kan betala de 100 tusen du pratade om i början. Min gissning är att du max kommer kunna få 10.000 kr för RIP domänet i slutändan vart du än listar det till salu. (hoppas du inte tar illa upp) Om du inte hittar en köpare som bara måååste ha det domänet för det passar in i hans övriga nätverk, eller att han har en riktigt bra lönsam affärsplan för den.
Finns en mängd värderingstjänster där ute, och den enda som någonsin har gett mig bra riktlinjer för domänernas värde är att skriva ut domänet på DNFORUM.cOM värderingsavdelningen så får du ett hum av vad såna domäner brukar säljas för, då alla stora återförsäljare av domäner hänger just där. De drar ofta paraleller till tidigare försäljningar av liknande domäner .
Så enligt mig bästa stället att få ett hum om värdet :
http://www.dnforum.com
Fösäljning av premiumdomäner "nyckelord.com" samt domäner med fraser i med mängder av sökningar :
https://flippa.com/
finns andra som missdomain osv, men helt ärligt talat verkar de inte allt för stora.