Visa ett inlägg
Oläst 2012-04-07, 15:35 #9
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Hej,

Citat:
Ursprungligen postat av dannelito Visa inlägg
Innan man väljer att kalla en viss domän för premium bör man nog fråga sig vem/vilka som skulle kunna tänka sig att betala en stor slant för domänen i fråga. Domänen du nämner skulle troligtvis kunna säljas efter att du har byggt en sajt och bevisat att det går att tjäna pengar på den. Alternativt försöka sälja den till någon som uppenbart har intresse av namnet, t ex registranter på andra TLDer.

Lättsålda och värdefulla domäner, oavsett om de är utvecklade eller inte, är i min mening domäner som parfym, tandblekning, viktminskning och dylika med en låg tröskel för att dra in pengar på.
Det jag uppfattat som verkliga premiumdomäner är (i detta fallet svenska) ord som:

hus, sport (+sporten), nyheter, bilar (+bil), idrott, fotboll, advokat, stockholm, fastigheter, USA, resor (+res, resa), boende, hotell, biljetter (+biljett), tippa (+tips), TV, datorer (+dator), internet osv.

Men jag är medveten om att begreppet måste vidgas och även inkludera de exempel du nämnde och en hel radda motsvarande ord som dels är "vanliga", men som sagt även har en kommersiell potential. I övrigt tycker jag man bör vara lite försiktig med vad som bör anges som en premiumdomän, annars bleknar begreppet och blir tämligen meningslöst.

Personligen anser jag att jag personligen inte äger en enda verklig premiumdomän, även om ett par kanske balanserar på gränsen. Dock funkar sajterna rätt bra för ändamålet, men det är en helt annan femma.

Om jag skall återgå till ämnet håller jag helt med om att det är tämligen lätt att hitta hyfsade .nu domäner fortfarande. I varje fall jämfört med .se.

Senast redigerad av Captain Thailand den 2012-04-07 klockan 15:38
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat