Jag tog bara konstnärlig kreativitet som ett (1) exempel på kreativitet när det gällde tidspress - adrenalinpåslag. Men jag undrar om inte adrenalinpåslag då och då kan vara konstruktivt generellt i en kreativ process. Notera, då och då, konstant förhöjda värden mår ingen bra av
De saker du tar upp handlar väl mest om 3 övervakning och 4 tidspress. Före det, på första plats finns "förväntad belöning". Håller du med om att en förväntad belöning är det som håller tillbaka din kreativitet allra mest? I så fall tror jag att du kan säga ifrån så att du slipper den

Sedan att det du gör kommer att utvärderas?
Jag tror alla vill ha belöning. Jag tror att kreativa människor vill ha belöning. Jag tror att de som ägnar hela sitt liv för en idé vill ha belöning. Ta ungarna som sitter dygnet runt och försöker knäcka ett system eller bygga något. Jag tror att vi kan säga att en del av dem verkligen är kreativa. Visst vill de ha belöning. Bli ett namn! Belöningar kan se ut på många sätt
Däremot fungerar morot och piska, dvs instrumentel belöning/bestraffning bara för enklare jobb - det har vi vetat länge
Man vill inte att det man gör ska utvärderas och man vill inte ha övervakning. Men man vill bli sedd och uppmärksammad både för vem man är och vad man gör. Chefen ska visa intresse och fråga hur det går …. Man vill att folk ska veta vad man gjort och förstå värdet av det men hur ska de kunna det utan utvärdering?
Konkurrenskultur, finns det inget gott i den? Är det bättre med total jämlikhet oavsett vad folk presterar, lottning ...
Jag är nog bara trött på pendelsvängarna. Nu har vi haft den seende chefen, att man ska uppmuntra och belöna och ha individuella gratifikationer så nu är det dags för något annat och då svänger pendeln hårt åt andra hållet. Jag tror inte att man får det goda arbetsklimatet i någon av dessa ytterläge.